Avdeling for psykisk helse og rus informerer

Klikk for stort bildeCorona pandemien oppleves for de fleste utfordrende, og for noen kan den være krevende.

For deg som er bekymret og grubler en del om pandemien, anbefaler jeg å lese denne artikkelen som er skrevet av psykolog Vivian Sandberg Larsen.

Anbefalinger

Forsøk å ha struktur på dagene:

  • Faste måltider
  • Stå opp og legg deg til samme tid.
  • Kom deg ut hver dag, der du er i bevegelse og får dagslys.

Dette gjør godt for velværehormonene dine, og kan hjelpe deg med å få tankene litt på avstand. 

Kommer tankene kan du si til hjernen din:» «Jeg skjønner at du synes dette er viktig, hjerne, men akkurat nå har jeg lyst til å gjøre noe annet. Lover at jeg skal tenke på dette kl 1700».

Det er viktig å sette av tid til tankene, men likså bra er det å ha «friminutt» fra disse. Da kan det å gjøre trivelige aktiviteter, være fint for deg. Som feks. strikke, snekre, løse sudoku, lese en god bok mm.

Og ikke minst så kan det være bra for deg at du ringer eller har videosamtale/-r med venner og/- eller familie.

Jeg vil anbefale å laste ned denne stressmestringsappen. Den kan være til god hjelp for deg som nå opplever økt stress og uro.

  • Minner om Mental helses hjelpetelefon som er døgnåpen. Telefon: 116 123.
  • Alarmtelefon for barn og unge er døgnåpen i koronaperioden: Telefon: 116 111
  • Ved akutt hjelp, kontakt fastlege eller legevakt. Legevakten er bemannet hele døgnet på telefon: 116 117.

Brukere som har avtaler hos avd. psykisk helse og rus gjennomføres som planlagt. Med tilpasninger, da samtalen ikke kan forgå på rådhuset, i skole eller barnehage. Samtalene vil forgå via telefon eller Skype-videooverføring. Dette avtales med den enkelte.

Gode ønsker til dere alle i denne spesielle tiden fra avd. psykisk helse og rus v/ Marthe Iren Nøst