ArbeidsmiljøutvalgArbeidsmiljøutvalget i Lurøy består av følgende representanter: AMU-arbeidsgiversiden Arbeidsgiversiden - medlem Varamedlem Rådmann HMS-koordinator Helse- og sosialsjef Teknisk sjef Oppvekstsjef AMU-arbeidstakersiden Arbeidstakersiden - medlem Personlig vara Utdanningsforbundet: Kjell Gunnar Mortensen Julie Anne Olvik Fagforbundet: Dagrun Johansen Irene Selsøyvoll Sammenslutning av fagforeninger: Øyvind Sørensen Geir Vatne Hovedverneombud Veronica Iversen Benedicte Moe Lederen for utvalget velges vekselvis av arbeidsgiverens og arbeidstakernes representanter for to år av gangen. Leder for perioden 01.01.18 - 31.12.19 er rådmannen. Bedriftshelsetjenesten (NIKS as) og verneombudene kalles også inn til møtene. Arbeidsmiljøutvalget er et utvalg i forhold til personalforvaltning og kommunens HMS arbeid (helse- miljø- og sikkerhetsarbeid), og har følgende pålagte oppgaver: Behandle spørsmål som angår bedriftshelsetjenesten og vernetjeneste. Behandle spørsmål om opplæring og instruksjon på områder som kan ha betydning for arbeidsmiljøet. Behandle planer om nye lokaler, prosesser eller ombygginger som krever samtykke fra Arbeidstilsynet. Behandle andre planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, som nye maskiner, rasjonaliseringstiltak, endringer i arbeidsprosesser og forebyggende vernetiltak. Delta aktivt i virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Delta i kartlegginger, utarbeidelser av handlingsplaner og gi råd i forhold til prioriteringer og tiltak. Vurdere helse- og velferdsaspekter ved arbeidstidsordninger. Gjennomgå alle rapporter om ulykker, nestenulykker og sykdom som kan skyldes arbeidsmiljøet. Ha fokus på årsaken til hendelsen og se til at arbeidsgiveren gjør det som er nødvendig for å hindre at det skjer igjen. Gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater. Behandle spørsmål om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert funksjonsevne. Utarbeide en årsrapport om arbeidet. Sist endret 16.04.2019 14.56