Fremtidig ferje- og hurtigbåttilbud i Nordland

Fylkesrådets innstilling til Fylkestinget ble presentert i en pressekonferanse i Sandnessjøen fredag 15 september.

Ordlyden er fint formulert likeså intensjon og formål.

Gjengitt: Den nye tilbudsstrukturen er tilpasset dagens og framtidens Nordland og har til hensikt å gi befolkning og næringsliv et moderne og attraktivt transporttilbud til sjøs og skal være forutsigbart for de neste 20-30 år. Det nye transporttilbudet skal bidra til vekst og utvikling på Nordlandskysten. Det blir mulig gjennom en målrettet omprioritering av ressursene.

Når vi ser de faktiske konsekvenser for Lurøy, inneholder forslagene til endringer ikke bare en svekkelse av tilbudet, men er også ødeleggende for vår kommunale struktur.

Lokal hurtigbåtrute utført av Nesøy er tatt helt ut. Kretsene Stuvland og Aldra er ikke oppsatt med alternativ for daglig ruteproduksjonen.

Oppsettet for (Trænruta) Helgelandspendelen utelater Stokkvågen som anløpssted.

Dette medfører at øyene nord i Lurøy, hele Rødøy og Lurøy innland mister sin mulighet i å reise til Sandnessjøen. Dette medfører og en svekkelse for reisende fra øyene i Lurøy og Træna som ikke benytter bil, i å nå sitt regionsenter Mo i Rana, dette er kanskje ikke minst viktig for skoleungdom.

Forlaget til fremtidig ferje- og hurtigbåttilbud er ikke et høringsdokument, men fylkesrådets innstilling. Vår mulighet til endring er å få fylkestinget tilstrekkelig overbevist om nødvendige endringer. Vårt krav må minimum være å få Stokkvågen inn i ruteproduksjonen til Helgelandspendelen. Det må å være et krav å få på plass daglige ruteturer mellom Stuvland og Aldra inn til Stokkvågen.

Hovedfokus i det politiske arbeidet i Lurøy må i tiden før politisk vedtak fattes i fylkestinget i oktober, være innrettet mot denne saken.

Siden fredag 15. september har denne saken vært altoppslukende.

Høringssaken og innkomne høringsuttalelser finner du på Nordland fylkeskommunes hjemmeside.

Tilbakemelding