Lurøy kommunestyre har valgt en arbeidsgruppe bestående av to politikere og oppvekstsjef for å finne mulige forbedringer og innsparinger i hvordan Lurøy kommune drifter sine skoler. Formannskapet er valgt til å være styringsgruppe for arbeidsgruppa. Formannskap og kommunestyre får jevnlig tilbakemelding fra gruppas arbeid som fram til nå har gitt opplysninger om skolens drift og tilstand.
I siste formannskapsmøte ble det enstemmig gitt støtte og innspill til hvilke utredninger som skal forberedes overfor formannskap og kommunestyre. Det som skal utredes videre er riktig referert i Helgelands Blad 30 august.
Det er ikke gjort noen vedtak for hvordan Lurøy kommune skal drifte sine skoler fremover, men det vil være nødvendig å finne de beste løsninger for våre skoler med vekt på faglig innhold, skolemiljø og sett opp mot kostnader til drift. Det vil i det videre arbeid bli avholdt åpne møter i skolekretsene hvor arbeidsgruppa og politisk ledelse skal delta. Det skal avholdes to kommunestyrer i høst hvor status for gruppas arbeide vil bli framlagt.
Endelig vedtak for ny skolestruktur i Lurøy er planlagt til kommunestyremøte juni 2018.
Sist endret 20.11.2018 10.48