Severdigheter i Lurøy

Lurøy består av en langstrakt fastlandsstripe og mer enn 1300 øyer, holmer og skjær. Kretsene i kommunen har ulikt antall innbyggere, men kjennetegnes som livskraftige og aktive. Ca. 1/5 av arealet ligger på fastlandet, langs fylkesvei 17. Besøker du oss anbefaler vi våre mange løyper for bortover- og toppturer, et besøk på de tallrike strendene, å nyte et måltid på stedets restaurant, være gjest i våre 9 småbåthavner, nyte utsikten fra en av våre grillhytter, å eta med kajakken og nyt natur og dyreliv mellom holmer og skjær, fiske fra båt eller land. Finn deg en vakker teltplass eller ta inn på en av Lurøys mange gjestfrie overnattingssteder. Fra Aldersundet mot Aldra Jan Inge Larsen

Lurøy har mange flotte severdigheter som fortjener å bli utforsket. Nedenfor finner du en liste over noen av disse. Flere av severdighetene finnes du på egne hjemmesider, ellers kan et tips være å søke på severdighetene i sosiale media.

Grønsvik Kystfort. Helgeland Museum, avdeling Lurøy, består av et tysk hærkystfort fra 2. verdenskrig. I dag er kystfortet restaurert og tilrettelagt for publikum med gangveier, skilting, utstillinger, turistinformasjon og museumsbutikk. Området er et populært turområde med flotte utsiktspunkter mot den fantastiske Helgelandskysten.

Hestmannen er en ikonisk fjellformasjon som inngår i historien om Helgelandsfjellene. Hestmannen ligger på øya Hestmona. Dersom du ønsker å gå på Hestmann  kan du følge offentlig transport eller booke egen tur.

Hubro. Arten er verdens største ugle med vekt opp til 4 kg og vingespenn opp til 185 cm. På Sleneset finnes det en stabil og produktiv hubrobestand. Tettheten av hekkebestanden er den høyeste som er rapportert i Europa.

Johnhøla. Under andre verdenskrig oppholdt krigshelten John Kristoffersen seg i en hule på Onøy. Her rapporterte han til britene om skipstrafikk langs Helgelandskysten. Tyskerne klarte å peile inn Kristoffersen, og en aksjon som involverte i alt 2000 tyskere, ble iverksatt. Kristoffersen klarte å rømme, men mange andre lurøyfjerdinger ble pågrepet i det som omtales Lurøyaffæren. Det er merket sti til Johnhøla, ikke langt fra fergekaia på Onøy.

Kystkultursenteret på Lovund ble åpnet i 1997. Senteret har lagt hovedvekten på lundekolonien, Lovundkutteren - en fiskekutter som ble produsert her - utvikling innen lakseoppdretts og ellers kystkulturen generelt.

Kystmuseet på Onøy er lokalisert mellom Lurøy kirke og Torshavn. Her finnes en samling av gamle gjenstander fra fiske og jordbruk. En stor del av dette er gamle båtmotorer av ulike slag. Museet har i sin samling en Lovundkutter. Utenfor kystmuseet ligger skjelettet av en seihval, og like over veien finner man "Antonettastua", et lite restaurert hus som er en del av museet.

Lundura på Lovund har Helgelands største lundefuglkoloni med ca 200 - 300.000 fugler. I januar/februar begynner fuglene å trekke inn mot hekkestedet sitt. Den 14. april, på Lundkommardagen, kommer fuglene i store kolonier og slår seg ned i lundefuglura på Lovund. For å reise til Lovund kan man følge offentlig transport eller booke egen tur.

Lurøy Kirke (PDF, 412 kB) er en korskirke i tre fra 1812, med vinduer i to etasjer. Den står på et kirkested fra middelalderen, og dagens kirke er den fjerde i rekken. Den har 375 sitteplasser. Kirken ble valgt til kommunens tusenårssted i år 2000.

Nasjonal turistveg, Helgelandskysten, går gjennom Aldersundet og gjennom et naturskjønt landskap som av enkelte er gitt betegnelsen Nordlands Hardanger. Her er det mulig å benytte turstier av ulik vanskelighetsgrad, eller fiske i saltvann og/eller ferskvann. Landskapet i Aldersundet en av de vakreste partiene av Kystriksveien, ta deg tid til å nyte landskapet og utsikten.

Renessansehagen på Lurøygården. Her ligger også Lurøygården som er Dundasslektens gamle gods, og har en enestående renessansehage. Den er mer enn 200 år gammel, med mange opprinnelige stauder, lysthus, kunstig dam og en stor blodbøk.

Tonnes-Høla (PDF, 508 kB) er ei havgrotte med åpning på knapt 40 meters høyde. Dybden er på cirka 180 meter og den skråner svakt nedover. Innvendig er det for det meste sandbunn med noen mindre steiner, og det er lett å gå innover. Denne blir hvert år besøkt av et stort antall turister, og er virkelig verdt et besøk. På dagtid går det godt uten noen ekstra belysning.

Vikingen (PDF, 267 kB) er en holme utenfor Tonnes. Det er satt opp en polarsirkelbauta på holmen som markerer at man krysser polarsirkelen.

For mer informasjon og tips til severdigheter, sjekk: