Krav om løsning i fergesambandet Stokkvågen, Onøy, Sleneset, Lovund, rute 18-344

Formannskapet i Lurøy kommune har behandlet sak den 16.04.24 vedr. situasjonen i fergesambandet Stokkvågen, Onøy, Sleneset, Lovund, rute 18-344. Kommunens innbyggere og næringsliv opplever store negative konsekvenser og rammes hardt av den manglende regulariteten som Boreal har i dette sambandet. Dette kan ikke fortsette.  De vedtok derfor følgende uttalelse som ble sendt til Nordland fylkeskommune og Boreal.

Fergeanløp under regnbuen Lurøy kommune

Det vises til tidligere korrespondanse og kommunikasjon om mangel i reserveløsninger for fergedriften i Lurøy kommune, herunder henvendelse til Nordland fylkeskommune den 06.06.23.

Innbyggere og næringsliv i Lurøy kommune har over lang tid vært rammet av kanselleringer og endringer i rutene for fergetrafikken, rute 18-344. Feil og mangler i fergeruten Stokkvågen – Træna, rute 18-192, har i tillegg fått store negative ringvirkninger for rute 18-344.

Det har siden februar 2024 vært feil på fergen, MF Husøy, som er hovedfartøy i rute 18-192 mellom Stokkvågen og Træna. Informasjon fra Boreal har fra jan/febr. vært at MF Husøy ville være ute av drift til ultimo juni 2024. Det vil si at Boreal har planlagt reserveløsninger med en tidshorisont på nesten et halvt år. 

Boreal har som operatør løst dette problemet med å overføre en av fergene, MF Lovund, fra rute 18-344 til det sambandet, og har så satt inn et reservefartøy i rute 18-344. 

Reservefartøyet, MF Herøysund, er imidlertid ikke utstyrt med tilstrekkelig motorkapasitet til å betjene ruten, med mindre det er mindre vind enn frisk bris. Store deler av spesielt vinteren, men også resten av året, er det mer vind enn dette, noe som gir seg utslag i hyppige kansellering av turer. 

Det har også i perioden etter at MF Herøysund kom inn som reservefartøy, vært gjentatte feil på de andre fartøyene. Det har hatt som konsekvens at det tidvis har vært kun en ferge i drift i rute 18-344 og 18-192, hvor det normalt skal gå tre ferger. 

Legger man til at hurtigbåten i rute 18-191 som trafikkerer Sandnessjøen – Træna, via steder i Lurøy, også tidvis er ute av drift, og/eller kansellerer Træna pga dårlig vær, så har man i regionen Lurøy-Træna et tilnærmet ikke-eksisterende samferdselstilbud. 

Konsekvensen av manglene i samferdselstilbud er svært store for både næringsliv og for innbyggere. 

Det er for eksempel slik at Nova Sea alene sender 13-15 vogntog i døgnet ut fra Lovund, med laks for flere titalls millioner kroner. Forsinkelser og kanselleringer har derfor store negative konsekvenser for deres drift. Samme selskap har under oppføring nytt pakkeri til en verdi av over 2 milliarder kroner hvor materiell, utstyr og mannskap skal fraktes mellom Lovund og Stokkvågen. Forsinkelser og kanselleringer har store negative konsekvenser. 

Det fraktes daglig viktig gods, herunder medisiner og næringsmidler, som innbyggere og næringslivet er avhengig av å få for å kunne opprettholde sin daglige drift. Innbyggere forsøker reise mellom hjemsted og sykehus for livsviktig pasientbehandling og andre viktige besøk hos bedrifter og serviceinstitusjoner. De store manglende i regulariteten har store negative konsekvenser for disse. 

Slik situasjonen har utviklet seg, spesielt det siste året, kan ikke få fortsette. 

Lurøy kommune krever at Boreal som operatør i rute 18-344 (a-b ferge), sørger for at det umiddelbart kommer på plass et rutetilbud som er i hht. kontrakten som er inngått for sambandet.

Lurøy kommune krever også at Nordland fylkeskommune sørger for at Boreal som kontraktspart får på plass en robust god løsning som varer ut kontraktsperioden. 

Når vi har alternativ rute i vårt samband, forsvinner nesten muligheten for pendling i sambandet. Første mulighet på morgenen er ankomst Lovund 1145. Vi foreslår at Nesøy kjører tur ut til Sleneset og Lovund i tråd med tidligere svar på høring i Nesøyruta

Tilbakemelding